
Případová studio na založení či oživení e-shopu
Zakládáte e-shop, nebo
Vám e-shop nevydělává?

Na začátek...
Na začátku bych chtěl zmínit, že nedělám žádná studia u mých klientů a reklamní kampaně a MKTG strategie testuji na svých projektech a za své peníze. Proto si asi říkáte, proč mám tolik různých projektů... Takže jednoduše a stručně, e-shop Vudo.cz jsme spustili s manželkou 30.12.2021 a začali na něm pracovat od 10.12.2021. Začali jsme s jedním dodavatelem svíček, aktuálně jsou už 4 a dalších 6 jsou právě v jednání.
Jsme rodiče dvou dětí a e-shop jsme spustili bez velkých investic, bez úvěrů v bankách, investorů a s málem časem.
Žijeme v době, kdy se dozvíte na internetu jednu informaci a zároveň jejich dalších tisíc jiných verzích a nevíte co jde a nejde. Jako marketér jsem nenašel žádný reálný článek pro e-shop, který je právě nově založen a nejsou za ním desítky tisíc nebo e-shop, který stagnuje v prodeji. Zároveň jako marketér nechápu, že Vám někdo může řídit e-shop bez zkušeností řízení vlastního vlastní e-shopu a nastavit automatizaci, doprodej a spoustu dalších věcích tak, aby to fungovalo... Jak marketér bez těchto zkušeností může vědět jak správně zabalit balík, dát do něj správnou informaci, aby zákazník měl radost? Jak zvednout hodnocení díky zabalenému balíku?
Ano, v určité fázi e-shopu je potřeba mít specialistu na každou činnost, ale dneska se podíváme na základy, které bychom měli ovládat všichni a tím naše e-shopy dostat na zelená hezká čísla.
Připraveni?
Založení či oživení...
Jako první si musíte říci, jaké e-shopové řešení je pro Váš obchod ideální... Já se rozhodoval mezi Shoptet a Eshop-rychle.cz. Když jsem si spočítal náklady, tak jednoduché rozhodnutí bylo eshop-rychle. Shoptet na všechno má doplňky s příplatek, ale ano, je to do budoucna lepší řešení. Rozhoduji se na základě pár měsíců dopředu a e-shop taky tak stavím a ukládám data lokálně, abych mohl rychle migrovat jinam. Každopádně, na začátek je to úspora za provoz cca 60% a ke chodu e-shopu plně stačí.
K rozjetí obchodu je potřeba:
- logo
- zajímavá grafika
- bannery
- naplnění obchodu produkty
- vyplnění všech dokumentů jako jsou obchodní podmínky, kontakty, doprava a platba...
Sestavíme kompletní e-shop, všechno vyplníme, ale jak přilákat zákazníky?
Cenový boj vs. kvalita
E-shop a veškeré informace o e-shopu máme vyplněné. Teď přichází ta válka...
Chcete bojovat o nejnižší cenu nebo chcete vydělávat a mít spokojené zákazníky? Moje studie říká, klient prahnoucí po ceně, většinou není s ničí spokojen. Navíc vy máte e-shop, aby jste uživili rodinu. Marketér, který za Vámi přijde a řekne Vám, tady je potřeba sleva, tady sleva atd.... upřímně, pošlete ho tam, kam slunce nesvítí. Správný marketér prodává za plnou cenu!
Pokud produkt podáte správným stylem a tím myslím: hezký obrázek, popisek, parametry a správně zacílenou reklamou, prodáte s mnohem větším ziskem než konkurence.
Ano, slevy přitáhnou návštěvnost. My jsme Vudo.cz založili s tím, že nechceme být nejlevnější, ale chceme se odlišit od konkurence. Spustili jsme slevy v naší přijatelné výši a rozhodně nejsme nejlevnější. A máme už po 3 měsících 2tis sledujících na FB a přes 1tis spokojených zákazníků.
Jdeme na to?
Jak to nakopnout správně?
Hodně záleží na oboru, ale myslím si, že základ je kombinace: Facebook, Google a Sklik pro drtivou většinu oborů správnou volbou. Teď k naší studii... E-shop je spuštěn ani né 14 dní a máme založený Google Search Console a zatím nás Google neindexuje bez pár základních stránek. Takže pro start jsme zvolili PPC reklamy na Facebooku. Důležité je naplnit Facebook pixel daty, teprve potom uděláme parádu, ale i tak si myslím, že se nám to povedlo.
Pokud začínáte s PPC, tak se připravte, že bude větší % PNO (podíl nákladu ku obratu). Nemůžete hned od PPC čekat zázrak :)
Než začnete s PPC reklamou, je potřeba připravit základ a to je obsah, kdekoliv, prostě pište a zveřejnujte.
My jsme udělali na začátku několik příspěvků na FB a INST a poté ihned spustili soutěž s investicí do PPC 600Kč. Dosáhli jsme výsledku za 0,5Kč a to je velmi dobrý výsledek.

Touto soutěží jsme si udělali základ, ale nenaplnili fanoušky věrnými klienty. Pouze na oko udělali fanoušky... Teď je ten správný čas spustit kampaně na Brand a Dosah.
Co je pro Vás důležité u soc. sítí, aby tyto čísla byla stále zelená
Spuštění reklam na sociálních sítí umí úplně každý, ale né každý je umí spustit tak, aby byly ziskové. Důležité parametry u PPC reklam je zacílení, rozumný rozpočet a hlavně vědět, co od reklamy chceme. PNO snížíme díky lepšímu a detailnějšímu zacílení s kombinací perfektní grafiky i textace.
Mám návštěvnost na e-shopu
Díky PPC reklamám přitáhneme mnoho návštěvníků na e-shop, ale zjišťujete, že máte vysoké procento okamžitého opuštění nebo mizivé % konverzí? To je znamení, že máte za a) špatně nastavenou reklamu nebo za b) něco špatně na e-shopu.
Tímto zjištěním, by jste se měli vrátit k předchozím bodům a zkontrolovat, jestli máte opravdu vše správně nastavené na e-shopu a dáváte zákazníkovy veškeré informace k nákupu nebo ne.
Stejně tak se zamyslet a zkontrolovat, jestli máte správně zacílenou a nastavenou reklamu.
Krásný příklad: Jeden z mých klientů v minulosti nastavil Valentýnskou akci na dámské podprsenky a zaměřil jí na muže, aby jí koupili jako dárek. Můj zákazník, jelikož tyto produkty prodával a byl v tzv. bublině, myslel si, že všichni ví jakou mají pánové koupit.
Proto jsme nastavili reklamu s testováním A/B. Stejné zaměření na muže a první reklama byla na prodej podprsenky a druhá byla na dárkový poukaz, aby si partnerka/manželka vybrala sama. Výsledek byl, že podprsenku koupil 1 odvážný zákazník a dárkový poukaz koupilo přes 50 zákazníků.
Jupí, máme objednávky
Pokud jste zvládly veškeré předchozí překážky (nemohu dávat přesný návod jak to udělat, jinak bych neměl práci :) ) a chodí Vám objednávky, tak jste zvládli velký pokrok a gratuluji! :) Teď nastávají určitě další otázky, jak dále.
E-shop vydělává a už nás uživí jen tak tak.... Myslíte si, že je správné pokračovat v tomto stylu a jenom přidávat rozpočet na reklamy? Zkusit to můžete, ale spíš to povede ke zpomalení nebo k finančním problémům.
Je spoustu dalších věcí, které e-shop musí ovládat, aby se dostal na další level.
Proč myslíte, že Alza.cz je tam, kde je dneska? Tím, že prodává produkty novým zákazníkům to rozhodně není.
V dalším kroku se musíte zaměřit na doplňkový prodej, komfort nákupu, věrnostní programy, e-mailing a podobné.
Také vylepšení balení objednávek (ano, jde to jenom do určité fáze), ale my s manželkou jsme schopni zabalit 80 objednávek denně. Jak? Automatizace. Automatizovat proces objednávky až po expedici. Ano, 80 objednávek denně je pro někoho málo, ale já se primárně věnuji klientům a manželka se stará o děti.
Také vylepšení, že ke každé objednávce se přibaluje dárek i osobní dopis. To vše dělá lepší obraz a docílíte toho, že kamarádka řekne kamarádce o Vašem e-shopu :)
Krásný další příklad.... Objednal jsem si kokosovou misku na ovoce. Přišel mi balík, otevřel jsem ho a první co jsem cítil byl kokos a viděl jsem dopis kde se psalo :
Zdravím, jsem tvoje nová kokosová miska a abych ti složila déle, je potřeba se o mě starat .............
Moje reakce byla: Wow to je pecka! A chci si objednat další už jenom proto, že se mi líbilo jak to přišlo.
Líbilo se mi, že přišel hezky zabalený balík, produkt v pořádku a někdo si dal práci tento balík navonět kokosem a ještě tam dát dopis. Je to mnohem lepší, než když přijde objednávka v odéru kartonu či plastového pytlíku a pouze s fakturou...
Pokračování příště....
nebo se můžeme sejít u kafe, piva/vína či Google Meet a pohovořit přímo nad Vaším e-shopem.
Pokud se Vám líbí můj pohled na vedení marketingu pro e-shopy, kontaktujte mě na e-mailu info@pavelfrinta.cz nebo na 733 312 975. Rád se podívám i na Váš e-shop a pokusím se Vám pomoci k lepším výsledkům :)
Pavel
